SANCTIEBELEID
Om gewenst gedrag te bevorderen en een passend sanctiebeleid in de school te hanteren, passen we op onze school het 4-lademodel toe. Dit model deelt overtredingen op in vier lades, al naargelang de ernst (storend of zwaar) en de frequentie (1x of herhaaldelijk) ervan. Bij een overtreding van een school-of klasregel geven we een gepast signaal (en mogelijk ook een sanctie) als eenduidige en heldere boodschap over de ernst ervan. Indien nodig zoeken we een passende begeleiding om het gewenste gedrag aan te leren.
Het 4-lademodel wil voor iedereen op school een duidelijke, rechtlijnige en menselijke aanpak bieden om met overtredingen van leerlingen om te gaan. Wat schoolregels betreft, staan alle personeelsleden op één lijn. Op klasniveau heeft de leraar een zekere mate van autonomie, om een persoonlijke band met de leerling te ontwikkelen.
Ons sanctiebeleid werd op 2 september 2024 opgenomen in onze algemene werking. Het is dan ook voor de hand liggend dat dit een groeiproces zal kennen. Ons team, zal samen samen met de leerlingen, dit beleid stapsgewijs toepassen en ontdekken.